Thursday, May 21, 2015

Kedutaan Myanmar Kurang Ajar

Kedutaan Myanmar Kurang Ajar : Nampaknya percubaan Pas dan gabungan NGO yang menggelar diri mereka Komuniti Bertindak Untuk Rohingya gagal untuk menyerahkan memorandum kepada Kedutaan Myanmar.

Kedutaan Myanmar Kurang Ajar

Bukan setakat enggan berjumpa, wakil kedutaan juga meminta supaya memorandum berkenaan diletakkan di peti surat.

Berang kerana kehadiran mereka tidak dilayan, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Ridhuan Mohd Nor kemudian bertindak mengoyak dan membuang tuntutan berkenaan.

“Tindakan Kedutaan Myanmar yang tidak mahu menghantar pegawai mereka untuk menerima memorandum menunjukkan sikap biadap mereka kepada rakyat Malaysia.

“Kita menuntut tiga perkara yang sangat penting ini. Mereka sekarang dipaksa lari ke laut dan diperdagangkan sindiket. Ia perlu diselesaikan dari akarnya,” katanya.

Dia berkata, Malaysia perlu menggunakan kuasanya sebagai Pengerusi ASEAN untuk menghentikan tindakan tidak berperikemanusian Myanmar terhadap etnik Rohigya.

“Kita mengetuai Asean sekarang, Malaysia mesti tegas. Kalau mereka (Myanmar) tak nak dengar, buat satu sekatan ekonomi atau pecat Myanmar dari Asean,” katanya.

Selepas dua percubaan untuk menyerahkan memorandum pada pagi Khamis gagal, Dr Riduan berkata, pihaknya mengancam akan mengadakan demonstrasi besar-besaran di Kedutaan Myanmar.

sumber
http://ift.tt/1HwB6zX
Load disqus comments

0 comments