Thursday, February 26, 2015

Staff Celcom Tipu Pelanggan?

Isu mengenai telco telco di Malaysia sememangnya tidak pernah lekang dari bualan harian pengguna. Setiap daripada kita mesti pernah 'terkena' dengan pihak telco. Kisah bil yang mencecah ribuan ringgit serta caj-caj yang tidak masuk akal sering kali terdengar di media sosial. SKMM juga diminta untuk mengkaji caj telefon bimbit prabayar yang dikatakan agak mahal berbanding caj IDD. 


Berikut adalah sebuah kisah yang dipetik dari laman media sosial mengenai sebuah pusat servis sebuah telco di klang. Di harap pihak telco berkenaan lebih bertanggungjawab di masa hadapan.



Sekadar luahan perkongsian bersama agar xde org lain yang akan terima nasib seperti saya...Huhu



Rasa tertipu dan teraniaya dengan satu centre celcom di klang..saya telah buat bayaran RM300 pada Januari lepas..staf kaunter 8 bertudung dan seislam menerima bayaran saya..ketika pembayaran dibuat, saya sibuk melayan 2 orang anak saya yang berlari-lari dalam centre tu..


dek kerana situasi itu staf tu ambil kesempatan dengan tidak memberi saya resit atas kelekaan saya memerhati anak2..sedar ketiadaan resit setelah urusan selesai (BUKANKAH MENJADI KEWAJIPAN STAF INI UNTUK MEMBERI RESIT PEMBAYARAN TANPA PERLU DIMINTA KAN?) dan disebabkan bersangka baik dalam hati berharap pihak celcom mempunyai staf yang amanah dalam keje...

namun, sangkaan baik saya telah menguji saya...pembayaran tidak ditolak...saya buat semakan lagi di centre tersebut...seorang staf lelaki dengan tangan menggeletar kata "mungkin payment tidak update puan...sila tinggalkan detail..saya berjanji akan call untuk maklumkan esok".


Namun, janji hanya tinggal janji...dah la saya bekerja di johor...terpaksa la balik lagi minggu depannya untuk uruskan lagi hal remeh temeh ni...kali ini deal dengan staf perempuan...saya minta untuk lihat cctv..katanya mugkin kena repot polis..saya ok..

saya pergi buat..pastu dia kata..manager bercuti...pulak dah...alasan lagi..saya maklumkan..saya ni jauh dari johor..susah saya nak setelkan kalau asyik diberi alasan saje..kebetulan staf perempuan yang amik bayaran saya tu ada..saya mohon untuk jumpa dengan dia..katanya "customer kena tunjuk resit baru kami boleh buat semakan"....

saya jawab macam mana nak tunjuk kalau awak tak bagi saya resit tu...dia diam..."macam ni la puan..saya akan bincang dengan manager saya untuk tengok cctv..puan tinggalkan detail saya akan bincang dengan manager..perkara macam ni kena ambil masa 1 minggu..saya janji akan call puan"....JANJI DEMI JANJI...rasa macam diperbodohkan...


Panggilan yg diharapkan dari staf2 celcom centre tu hanya tinggal janji...sekali lagi dari johor saya ke centre tu baru2 ni...kali ini hati saya tersangat sakit...rasa sangat teraniaya...kali ini suami menemani saya..berharap akan selesai..

Kali ini lebih bjak...suami suh saya tanya receptionist manager ada atau tidak..alhamdulillah..katanya ada...ambil nombor dan tunggu...kali ini deal dengan kaunter 7..setelah bercerita katanya cctv sedang diupgrade..saya minta nak jumpa dengan manager dia kata manager keluar..pertama kali dalam sejarah saya marah di hadapan org2 disitu...kesabaran mula hilang setelah 4 kali datang.. 

tiada penyelesaian..aduhai...bila situasi dah macam tu barulah si supervisor dia nak keluar... saya minta dia call manager yang kejap ada kejap keluar tu..dia kata nanti dia akan kol..customer tak boleh view cctv katanya..pihak dia je boleh...

kul 4 saya datang lagi centre tu..lama gile tunggu sampai dah tutup centre tu..saya xkira nak selesaikan gak before balik johor semula..dia berkeras x bagi saya tengok cctv walaupun repot polis telah dibuat...saya pening dengan centre ni..cakap pusing2...

disebabkan malas nak btekak..saya tunggu result cctv dari dia...mula2 dia kata ada teknikal prob...pastu x jumpa la puan...akhirnya dia kuar dengn staf yang amik duit saya tu kata...."mmg puan xde buat bayaran hari tu".....Ya Allah...dah x trkata saya...nampk sangat nak cover staf dia...repot polis pun x laku nampaknya...sedihnya la...rasa nk repot tribunal tapi jauh sangat nak uruskan...

Sy x halalkan...sesungguhnya Allah maha adil...pengajaran buat saya...jangan terlalu positif dengan org..kelak makan hati....adoi...berhati2 la kita bila berurusan dengan manusia...hukhuk
Load disqus comments

1 comments: